Ir på alufælge – hvorfor sker det?

Hos Astina.dk er vi eksperter i dæk og fælge – vi hjælper og vejleder dig til det helt rigtige sæt hjul! Se vores store udvalg of dæk og fælge på hjul.astina.dk

Irring af alufælge under klarlakken er “helt normalt” og opstår oftest grundet forkert vedligehold af fælgen eller forkert vinteropbevaring.

Også kendt som “hvide orme” på alufælge – det er simpelthen ilt der korroderer den rå aluminium under klarlakken, og du kan ikke gøre noget ved det, da klarlakken er “i vejen” i forhold til at udbedre/polere overfladen.

Helt lavpraktisk opstår det ved ilt/fugt kommer ind under klarlakken og i kontakt med den rå aluminiums overflade.

Vinteropbevaring
Mange ser de værste tilfælde med irret alufælge når de tager dem ud igen om foråret efter vinteropbevaring – det helt grundlæggende problem her er “fugt” dvs. fugtig luft som angriber den rå aluminium under klarlakken – derfor anbefaler vi altid at sådanne typer af alufælge skal opbevares ved konstant temperatur i et isoleret/opvarmet lokale.

  • Opbevar altid dine sarte fælge i et tørt lokale der ikke har temperaturudsving

Pleje og vedligehold
Andre faktorer som kan forstærke problemet kan være hvis man har brugt en syre- eller base-holdig fælgrens (her går mange fejl når de tror en syrefri fælgrens er “sikker”) – Vi kommer snart med et blog indlæg om fælgrens.

  • Brug altid en PH Neutral fælgrens – Syrefri er ikke nok!
  • Beskyt dine fælge med en fælgforsegler – så behøver du ikke så skrappe rensemidler for at rengøre


Vejsalt – kør aldrig udenfor sæson
Ligesom fælgrensen er “salten” i Danmark det naturlige “ej-PH-neutrale” i en dansk vinterperiode – sammenholdt med en ofte høj fugtighed har vi her en god cocktail til at “fremskynde” problemer med ir under klarlakken – derfor er det vigtigt man aldrig kører for tidligt eller for “lang tid” på fælge med polerede overflader.

Vinteregnet – NEJ!
Nogle sider der sælger alufælge vil vise om en fælg er vinteregnet eller ej, og det er helt basalt et udtryk for hvor sart “overfladen” på fælgen er, en ikke-vinteregnet fælg (eksempelvis med poleret overflade) vil være ekstra modtagelig overfor skader fra salt, fugt osv

Stenslag – genvej til rå aluminium
Hvis overfladen får et stenslag så er der direkte adgang til den rå aluminium, og dette vil også starte processen, men ofte hvis man er god ved fælgene og følger ovenstående vil fælgene sagtens kunne tåle mindre stenslag i mange år uden at blive ødelagt.

Alufælge med polerede flader eller tilsvarende sarte overflader kan være en tynd lak der viser en diamond-cut aluminiums struktur eller tilsvarende under lakken er meget mere sarte end fuldt lakerede fælge – det gør der er nogle ting man skal være ekstra opmærksom på når man opbevarer og vedligeholder sine alufælge.

Herunder har vi vist et par eksempler på fælge med poleret alu overflade.

Hvilke typer overflader vil du finde på alufælge:

  • Malede / Lakerede fælge – Helt standard og brugt originalt hos Audi, Bmw, Ford osv.
  • Pulverlakeret – Stærkere overflade end “normal” lakering
  • Anodiseret – som regel benyttet for at spare vægt, eller på fælge for at differentiere sig
  • Diamond Cut – blank aluminium med kun klarlak ovenpå
  • Krom – forkromede fælge er ekstra sarte i overfladen og er et kapitel for sig selv.

Oftest vil man opleve man alufælge er lavet med en blanding af disse ting, oftest ved Diamond Cut fælge vil man fuld lakerer fælgen først, så drejer man Diamond Cut detaljerne af og derefter får fælgen igen en gang klarlak.

Det forklarer også hvorfor lak-tykkelsen på en Diamond cut fælg er væsentligt mere udsat, da den er tyndere og har hverken grunder eller farve under.