Lovlig eftermontering af Xenon?

Rigtigt mange kunder spørger om jeg lovligt kan eftermontere Xenon og LED, reglerne er faktisk rimeligt simple – men løsningerne kan godt være komplekse.

Krav 1 – Lygten skal være godkendt til Xenon – E-mærket (D-Mærket)

For at Xenon er lovligt på en bil skal lygten helt simpelt være godkendt til Xenon – og det er her mange misforstår fejlen – en lygte kan aldrig være lovlig til montering af Xenon uden at D-mærket er der – og det vil kun være der hvis lygten oprindeligt er lavet til Xenon.

Hvad med LED – Det er det samme der gælder her – lygten skal i så fald være godkendt til LED som lyskilde i lygten.

E-Mærke på lygte uden D-Mærke til Xenon
E-Mærke på lygte uden D-Mærke til Xenon
E-Mærke med D-Mærke til Xenon godkendelse
E-Mærke med D-Mærke til Xenon godkendelse

Krav 2 -Automatisk niveauregulering af lygten

For at Xenon skal være lovligt, så skal lygterne have automatisk niveau regulering – og det er ikke at forveksle med “elektrisk justering via lygtejusterings motor” – det betyder at der skal sidde en sensor på for og bagaksel som kan “måle” hvor meget bilen hælder – herunder ses et eksempel på et niveau regulering sæt til eftermontering.

Xenon Niveau Regulerings Sæt
Xenon Niveau Regulerings Sæt

Undtagelse – Nogle nye Xenon typer er i 25-Watt versioner og de er under 2000 lumens lysudbytte – og derfor er det ikke nødvendigt med lygtevask – Bemærk dog at det her er Xenon Fatningstypen der afgør det, D8S og D5S er 25-Watt

Krav 3 – Lygtevask – Er det nødvendigt? Ja – og så alligevel ikke, idag er der en undtagelse

Reglerne er faktisk sådan at hvis lygten udleder mere end 2000 lumens – så kræver en ECE godkendelsen at bilen er udstyret med lygtevask –

Hvorfor skal det være der? Der er mange myter omkring det er grundet is på lygten osv. – sandheden er at da lyset er så kraftigt vil skidt på lygten forvrænge lyset og kan blænde modkørende – derfor skal lygten være udstyret med lygtevask når lysudbyttet er så kraftigt.

Lygtevask System Spray
Lygtevask System Spray

Undtagelse – Nogle nye Xenon typer er i 25-Watt versioner og de er under 2000 lumens lysudbytte – og derfor er det ikke nødvendigt med lygtevask – Bemærk dog at det her er Xenon Fatningstypen der afgør det, D8S og D5S er 25-Watt

D8S 25W Xenon Pære
D8S 25W Xenon Pære

 

Kan jeg så overhovedet eftermontere lovligt Xenon på min bil?

Ja! Det kan du faktisk som regel godt, der er 1 af 2 forudsætninger som skal være opfyldt, enten skal bilen være lavet med originalt xenon ab fabrik, eller også skal der være lavet aftermarket lygter med lovligt Xenon.

Eksempel på lovlig montering til en VW Golf 5 – i dette tilfælde er bilen originalt udstyret med lygtevask:
Forlygter til original D2S – 3.057 DKK inkl. moms
Adapterstik til forlygter fra Halogen til Xenon – 490 DKK inkl. moms
Lygtereguleringskit komplet inkl. følere – 4.710 DKK inkl. moms
Ballaster og Pærer D2S – 1.670 DKK inkl. moms

Samlet pris for alle nødvendige dele ekskl. montering 9.927 DKK inkl. moms

Golf 5 Xenon Forlygter
Golf 5 Xenon Forlygter

 

Eksempel på lovlig montering af Xenon til VW Golf 6 – her kan man købe komplet lygtesæt fra Osram hvor mand endvidere får LED Kørelys, og Dynamisk LED Blinklys.

VW Golf 6 Xenarc Osram Xenon Forlygter
Køb VW Golf 6 Xenarc Osram Xenon Forlygter hos Astina.dk

Myter om lovlig xenon!

Det er lovligt når jeg har en DE-Linse – NEJ! Lygten SKAL være typegodkendt til Xenon, og det er ENTEN Xenon ELLER Halogen – du kan ikke købe en halogen lygte og så lovligt montere Xenon i lygten! – Helt simpelt og enkelt.

Jeg kan bare montere en 25W Xenon-Pære – så er det lovligt – ja og nej, problemet er 25W Xenon Pærer kun fåes i fatningstyper “født” som 25W – du kan ikke købe en lygte til D2S og så montere en 25W pære – så det kan ikke bruges til noget da du så slet ikke vil have problemet fra start.

Xenonkittet er E-Mærket, så må det være lovligt? – NEJ! En pære skal altid være e-mærket – men de andre krav skal stadig være opfyldt!

Lygterne er elektrisk justerbare – så er det vel lovligt? – NEJ! Elektronisk lygtejustering har intet at gøre med lovligheden af Xenon – der skal være AUTOMATISK NIVEAU REGULERING – og det er ikke det samme! Læs indlægget igen forfra! 🙂